De definitie van spam is "ongewenste e-mail" maar de definitie van ongewenst is relatief. Een e-mail bericht kan voor de ene persoon als spam worden gezien terwijl de andere dezelfde mail als welkom beschouwd. Toch heeft iedereen een goed beeld bij wat spam is en wat niet. Wanneer de inhoud van het bericht commercieel, ideëel of charitatief is, en er niet om is gevraagd is er volgens de wet sprake van spam. In de Telecommunicatiewet staat dat het versturen van spam in Nederland verboden is.
Wanneer u een ongevraagd elektronisch bericht ontvangt die commercieel, ideëel of charitatief van aard is, hebt u volgens de wet te maken met een spambericht. Ook als u niet weet van wie het bericht afkomstig is (bijvoorbeeld doordat er geen afzender in/onder staat) en wanneer u zich niet af kunt melden voor de berichten die u ontvangt hebt u wettelijk te maken met spam.
De mail voor de spamfilters dient afgeleverd te worden op filter1.ibarracuda.nl en filter2.ibarracuda.nl. Hiertoe dient een aanpassing te maken in de DNS voor uw domeinnaam om het spamfilter te activeren. U dient u in de DNS het volgende MX record aan te maken:
@ MX20 filter1.ibarracuda.nl
@ MX20 filter2.ibarracuda.nl
Let op: Naast deze records mogen er geen andere MX records in de DNS aanwezig zijn.
Wanneer u geen kennis heeft van DNS of dit niet zelf kunt beheren kunt u de provider die uw domeinnaam beheert de aanpassing voor u laten maken.
Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de mail ontvangst. U zult merken dat de spam in de 24 na uw aanpassing geleidelijk afneemt.
Ja, iBarracuda is geschikt voor alle mailservers en werkt onafkankelijk van uw mailserver. De filtering vindt immers plaats in het mailnetwerk nog voor het uw server bereikt.
Ja, iBarracuda werkt op alle mailboxen binnen uw domeinnaam. Wanneer u er 10 of meer heeft kunt u in aanmerking komen voor staffelkorting. Neemt u hiervoor contact met ons op.
Wij realiseren ons dat mail vaak belangrijker is dan telefoon of briefpost. Daarom hebben we de hoogst mogelijke veiligheid aangebracht in ons netwerk door de Barracuda's dubbel (redundant) uit te voeren en in 2 verschillende datacentra onder te brengen. In het afgelopen jaar hebben we dan ook een uptime gerealiseerd van 100%
De vertraging is gemiddeld 1 tot 3 seconden. In de praktijk zult u hier niets van merken.
Ja, elke mail gebruiker kan met zijn mailadres inloggen op de Barracuda en daar de complete maillog inzien. U ziet de afzender, versturende mailserver, bericht onderwerp, of de mail is afgeleverd of geblokkeerd en de reden van blokkade. Specifieke instellingen mbt. Whitelist en blacklists kunt u ook maken. Bovendien ontvangt u wekelijks een overzicht per mail met emails die mogelijk spam zijn maar niet als zodanig konden worden herkend. Deze kunt u alsnog markeren als spam of vertrouwde mails. Systeembeheerders of hoofdgebruikers kunnen een helpdeks account aan laten maken waarmee men alle aangemelde domeinen en mailboxen kan beheren.
Rechtsbovin in de pagina kunt u op de knop Inloggen klikken en vervolgens inloggen met uw mailadres en wachtwoord. Wanneer u geen wachtwoord heeft vult u uw mailadres in en klikt u op "Maak wachtwoord" Een (nieuw) wachtwoord wordt gegenereerd en direct naar het mailadres wat u invult gezonden. Uiteraard moet het domein wel actief zijn bij iBarracuda.
Om uw white-blacklist te beheren, uw maillog in te zien of mails (opnieuw) af te laten leveren kunt u inloggen in het Barracuda spam- virusfilter.
Wanneer u nog geen gebruikersnaam en wachtwoord heeft of deze bent vergeten vult u uw mailadres in en klikt u op "Maak nieuw wachtwoord" Deze wordt dan direct naar uw mailadres gestuurd.
Ja, de Barracuda houdt uw mails tot 120 uur (5 dagen) vast als uw mailserver even niet beschikbaar is. Gedurende die periode wordt elk kwartier geprobeerd de mail af te leveren.
De ontvangende mailserver bepaalt de maximale grootte van binnenkomende e-mails. Barracuda laat e-mails tot 50Mb door.
U betaalt bij ons niet per mailbox maar voor alle mailboxen die binnen uw domein(naam) vallen. Hierbij kijken we naar de mail load (hoeveelheid mails die binnen uw domein verstuurd en ontvangen worden). Met een gemiddelde mail load kunnen organisaties tot 50 mailgebruikers gebruik maken van de standaard abonnementen. Daarboven komt u in aanmerking voor een enterprise abonnement. Het is goed mogelijk dat organisaties met 30 gebruikers een mail load van wel 80 gebruikers genereert. In zulke gevallen zullen wij melding doen en worden aanvullende afspraken met u gemaakt.
Ja, op al onze leveringen en diensten zijn de algemene voorwaarden van iOnline BV van toepassing. Deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 54015103
Een exemplaar kunt u downloaden op www.ionline.nl/voorwaarden